چشــــم انداز

کتابخانه مجازی الفبا ، چشم انداز خود را "ترویج واشاعه همگانی  معارف اهل بیت (ع) در فضای مجازی" تعریف نموده است.

فضای مجازی با ساختار ویژه خود، بخشی از موانع را برطرف ساخته ، و از جمله ، محدودیت های "زمانی"،"مکانی" و"فیزیکی" را از سر راه برداشته است. موانع باقیمانده ، شامل : مانع"زبانی" و"تولید و ارائه حداکثر محتوای مناسب" می باشد، مانع زبانی را با "چند زبانه" ساختن کتابخانه باید برطرف نمود و برای "ارائه حداکثر محتوای مناسب" نیز می بایست از تمامی ظرفیتهای موجود و در دسترس بهره گرفت، تا با کمترین " زمان" و "هزینه "، بیشترین مطلب و محتوای مناسب، در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

اگر توفیق یار باشد و بتوان بیشترین مطالب مناسب تولید شده و موجود را از فضای مجازی(با عبور از موانع اداری و سازمانی ، حقوقی و.... صاحبان آثار دیجیتالی) به دست آورد ( و کمبود ها را با تولید محتوای مناسب برطرف ساخت(، آنگاه چشم انداز پایگاه ، دست یافتنی خواهد شد(انشاءالله..).

در روایتی که از عالم آل محمد (ص) ، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نقل شده ، چنین آمده است:

آن حضرت فرمود : خداوند رحمت کند کسی را که امر ما (اهل بیت) را( بپا دارد و) احیا کند ، راوی از حضرت پرسید: چگونه ؟حضرت در پاسخ فرمود :معارف و علوم ما را فرا گیرد وبه دیگران انتقال دهد، سپس فرمود: "فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا" یعنی اگر مردمان زیبایی ها ( و ارزشهای متعالی) سخنان ( و معارف) ما (اهل بیت ) را دریابند، قطعاً از ما پیروی خواهند کرد. (1)

بنا به فرمایش امام رضا (ع)، ارائه معارف اهل بیت (ع) در زمره احیای امر خاندان رسالت شمرده شده است.

پس بر عهده ما است که به اندازه ظرفیت و توان خود در این راه بکوشیم و بر موانع فائق آییم تا هر چه بیشتر ، زلال معارف اهل بیت (ع) را به جانهای تشنه و فطرتهای آماده انسانها برسانیم.

می دانیم که راه سخت و دشوار و موانع پر شمار است، اما باور داریم که: "خواستن توانستن است".

وظیفه ما تلاش و کوشش است و توفیق را از حضرت دوست می طلبیم که خود فرمود:

((والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا، و ان الله لمع المحسنین)) (2). و عطّار ، به زیبایی مضمون آن را شاعرانه پرداخته است:

            گر مرد رهی میان خون باید رفت                            وز پای فتاده سر نگون باید رفت

   

           تو پای به راه در نه و هیچ مپرس                           خود راه بگویدت که چون باید رفت (3)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                     

(1)-شیخ صدوق ، عیون اخبار الرضا (ع)، ج2، ص 275، متن روایت چنین است:

قال : سمعت اباالحسن الرضا (ع) یقول : ((رحم الله عبداً أحیا امرنا)) فقلت له: کیف یحیی امرکم؟ قال : (( یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس ، فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا)).

(2)-سوره مبارکه عنکبوت آیه 69: و آنان که در راه ما جهاد کنند و بکوشند، قطعاً به راه های خود هدایتشان خواهیم کرد و  خداوند با نیکوکاران است.

(3)-عطار نیشابوری مختار نامه- باب هیجدهم.